درسی

ساخت وبلاگ
 

ابتدا مقدمه‌ای کوتاه در باب ربات‌های آتش‌نشان:

همان‌طور که می دانید ربات آتش‌نشان از نظر پیچیدگی‌های فنی، عموماً در سطح دانش‌آموزی رده‌بندی می‌شود. از آن‌جا که این لیگ جزو لیگ‌های رسمی فدراسیون جهانی روبوکاپ نیست، برای طراحی و ساخت این ربات‌ها قوانین ثابتی وجود ندارد و در هر مسابقه قوانینی ویژه‌ی همان مسابقات وضع می‌شود. در مجموع شاید بتوان گفت وجه اشتراک ربات‌های آتش‌نشان در تمام مسابقات فقط همین عملیات اطفأ حریق آن‌هاست. در مورد سایر ویژگی‌های این ربات ها در مسابقات مختلف، تقریباً نکته‌ی مشترکی وجود ندارد و در هر مسابقه قوانینی مختص همان مسابقه وضع می‌شود. مثلاً در یک مسابقه سطح زمین مسابقه از ماسه بادی پوشیده شده است و در دیگری سطح زمین مسابقه از جنس MDF سفید است. در حال حاضر معتبرترین مسابقاتی که این لیگ را نیز دارا هستند، جام دانشگاه امیرکبیر (AUT CUP) و مسابقات دانشگاه نوشیروانی بابل است.
همان‌طور که گفته شد، مهمترین ویژگی و توانایی یک روبات آتش‌نشان، قابلیت یافتن و خاموش کردن آتش است. اما در مسابقات مختلف، برای بالا بردن سطح فنی روبات‌ها، تعریف روبات را کمی پیچیده‌تر می‌کنند و به عنوان مثال قابلیت مسیریابی ساده را نیز به روبات اضافه می‌کنند و روبات باید بخشی از زمین مسابقه را با توجه به خط سیاهی که در زمینه‌ی سفید کشیده شده است پیمایش کند.
برای تشریح ساختار یک روبات آتش‌نشان، نخست می‌پردازیم به روش های مختلف کشف و خاموش کردن آتش:
همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، آتش یک منبع پرنور در طیف مادون قرمز است، به بیان دیگر آتش به شدت از خود مادون قرمز گسیل می کند. در نتیجه راحت‌ترین روش برای آشکار سازی آتش و تشخیص آن استفاده از سنسورهای مادون قرمز معمولی است که در جلسه‌ی چهاردهم دو مدار برای راه اندازی آن ارایه شد. اما روش پیدا کردن آتش:
سیستم حرکتی روبات‌های آتش نشان معمولاً دیفرانسلی (مانند تانک) است.
برای تشریح ساده‌ترین روش پیدا کردن آتش، شکل زیر را در نظر بگیرید:

 ربات آتش نشان

 

در شکل بالا روبات و آتش به صورت نمادین نشان داده شده‌اند و قسمت جلوی ربات نیز با فلش مشخص شده است (در قسمت جلوی ربات باید یک چرخ هرز‌گرد نیز نصب شود). حال کافیست یک سنسور نوری را در جلوی ربات و در راستایی که فلش نشان می دهد نصب کنید (یعنی راستای دید سنسور در جهتی باشد که شکل نشان می‌دهد). این سنسور را با یکی از آن دو مدار راه‌اندازی کنید. ساده‌ترین الگوریتم کشف آتش این است که به ربات دستور دهیم تا در جا به‌دور خود بچرخد، این امر باعث می‌شود سنسوری که در جلوی آن قرار دارد، کل زمین را با یک بار چرخیدنِ روبات ببیند. حال کافیست به روبات دستور دهیم که هر وقت سنسور جلوی روبات آتش را دید، چرخیدن را متوقف کنند و مستقیماً به سمت آتش حرکت کند. به این ترتیب ربات به سرعت می‌تواند آتش را پیدا کند و به سمت آن حرکت کند. این الگوریتم آنقدر ساده است که حتی بدون استفاده از مدارات میکروکنترلردار نیز می‌توان آن را پیاده سازی کرد.

حالا مشکل این است که اگر روبات همین‌طور مستقیم به سوی آتش حرکت کند با آن برخورد خواهد کرد و احتمالاً آسیب خواهد دید. پس نیاز به سیستم دیگری داریم که روبات را در فاصله‌ی مناسبی از آتش متوقف کند تا از برخورد با آتش جلوگیری شود و روبات از آن‌جا بتواند آتش را با مکانیزم‌هایی که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد خاموش کند. این فاصله در حدود 20 سانتی‌متر است که البته در مورد ربات‌های مختلف متفاوت است. برای این کار نیز الگوریتم ساده‌ای وجود دارد که باز هم با یک سنسور نوری معمولی مشکل ما را حل می‌کند. کافیست یک سنسور نوری را به شکلی بر روی ربات نصب کنید تا فقط هنگامی که ربات به آتش نزدیک شد این سنسور آتش را ببیند. مهمترین نکته‌ی این روش هم مکان نصب این سنسور نوری است. این سنسور باید در قسمت جلوی ربات (در شکل بالا با فلش نشان داده شده است) و با ارتفاع 15 سانتی‌متر از شاسی ربات نصب شود. جهت دید آن نیز باید عمود بر زمین مسابقه باشد. یعنی این سنسور باید بر روی یک پایه‌ی 15 سانتی متر بر روی همان سنسور اول نصب شود، و زاویه‌ی آن نیز عمود بر زمین مسابقه باشد (یعنی راستای دید آن به سمت کف زمین مسابقه باشد تا بتواند از بالا آتش را مستقیماً ببیند). به این ترتیب این سنسور فقط زمانی آتش را می‌بیند که ربات دقیقاً بر روی اتش قرار گرفته باشد، حال می‌توان با کمی تغییر زاویه‌ی این سنسور آن را طوری تنظیم کرد که از کمی عقب‌تر نیز همین سنسور آتش را ببیند.
در نهایت کافیست به ربات دستور دهیم تا به محض دیدن آتش توسط سنسور دوم، حرکت خود را متوقف کند و عملیات اطفا حریق را آغاز کند

سیستم‌های مختلف خاموش کردن آتش:

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های خاموش کردن آتش پاشیدن آب یا مواد ضد اشتعال دیگر بر روی آتش است. برای مجهز کردن ربات به این سیستم، فقط نیاز به یک عدد پمپ آب و یک مخزن

 کوچک برای ذخیره‌ی آب و یک مدار راه اندازی مختصر داریم. این روش از نظر پیچیدگی از سایر روش‌های رایج ساده‌تر است و پیچیدگی مکانیکی و الکترونیکی زیادی هم ندارد.

پمب آب :

برای پمپ آب از پمپ آب شیشه شوی خودروی پراید استفاده می‌کنیم. برای تهیه‌ی این پمپ می‌توانید به فروشگاه‌های قطعات یدکی پراید مراجعه کنید.
این تصویر یک عدد پمپ شیشه شوی پراید به همراه منبع ذخیره‌ی آب آن است.

نحوه‌ی استفاده :

 این پمپ با ولتاژ 12 ولت راه اندازی می‌شود. وقتی به دو سر موتور این پمپ ولتاژ 12 ولت با جریان مناسب اعمال شود، این پمپ از دریچه‌ی 1 آب را به داخل می‌کشد و از دریچه‌ی 2 آب را با فشار به بیرون می‌پاشد. در نتیجه دریچه‌ی شماره 1 باید توسط یک شیلنگ به یک مخزن آب متصل شود و آب خروجی از دریچه‌ی 2 نیز باید توسط یک شیلنگ به سمتی هدایت شود که ربات بتواند آن را به روی آتش بریزد.
برای راه اندازی آن ابتدا سوکتی که بر روی دو سیم موتور نصب شده است با سیم چین جدا کنید (نیازی به آن سوکت نیست). حالا باید این دو سیم خارج شده از پمپ را توسط یک مدار کنترلی ساده کنترل کنید تا در مواقع لزوم پمپ روشن و خاموش شود.
مدار راه اندازی:
این پمپ جریان نسبتاً زیادی برای راه اندازی نیاز دارد، ما در اینجا قصد طراحی مداری را داریم که در آن یک خروجی 0 یا 5 ولت از میکرو کنترلر دریافت می‌کنیم و آن را به یک رله‌ی 5 ولت می‌دهیم تا رله تحریک شود، رله هم در حالت تحریک شده یک باطری 12 ولت را به پمپ متصل می‌کند. اما جریان خروجی میکروکنترلر ممکن است برای راه اندازی رله نیز کافی نباشد، در نتیجه از یک تقویت ترانزیستوری ساده نیز برای تقویت جریان خروجی میکروکنترلر به رله استفاده می‌کنیم. در نهایت مدار زیر را خواهیم داشت:

4

آموزش ساخت ربات آتش نشان

 

 مدار پمپ

 

دقت کنید در این مدار ما از 2 منبع تغذیه استفاده می‌کنیم. یکی 12 ولت، یکی 5 ولت. ولتاژ 5 ولت برای استفاده در مدار میکروکنترلر، کلکتور ترانزیستور و در نهایت تحریک رله، و 12 ولت برای فعال سازی پمپ آب. همانطور که در جلسات گذشته گفته شد، برای تحریک رله‌ی 5ولت باید به پایه‌های تحریک آن ولتاژ 5 ولت بدهیم. در مدار بالا نیز پس از تحریک رله، ولتاژ 12 ولت به پمپ منتقل می‌شود و باعث فعال شدن آن می‌شود.
اما بپردازیم به راه‌های دیگری که برای خاموش کردن آتش وجود دارد. یکی دیگر از مطرح‌ترین روش‌ها برای خاموش کردن آتش، روش خفه کردن آن است.

روش خفه کردن آتش :

در این روش با گذاشتن یک در پوش بر روی ظرفی که در آن آتش درست شده است، مانع رسیدن اکسیژن به آتش می‌شویم و به این طریق آتش به سرعت خاموش می‌شود.
این روش سرعت بسیار مناسبی دارد و اگر به درستی اجرا شود بسیار سریعتر از روش قبلی می‌تواند آتش را خاموش کند. اما پیاده سازی این سیستم بر روی روبات کمی پیچیده است. پیچیدگی مکانیکی این سیستم نسبتاً بیشتر از سیستم قبلی است و نیاز به طراحی مکانیکی دقیق و کمی تجربه در این زمینه دارد.

مدار كلي ربات :

 

براي ديدن اندازه واقعي آن را ذخيره كنيد

برنامه ربات آتش نشان:


$regfile = "m8def.dat"
$crystal = 1000000
Config Portd = Input
Config Portc = Output
Config Portb = Output
Dim A As Byte
Do
If Pind.0 = 0 And Pind.1 = 0 Then

Portb.1 = 1 : Portb.2 = 0
Portc.0 = 0 : Portc.1 = 0 : Portc.2 = 0

Elseif Pind.0 = 1 And Pind.1 = 0 Then

Portb.1 = 1 : Portb.2 = 1
Portc.0 = 1 : Portc.1 = 1 : Portc.2 = 0
Portb.3 = 0
Elseif Pind.0 = 1 And Pind.1 = 1 Then

Portb.1 = 0 : Portb.2 = 0
Portc.0 = 0 : Portc.1 = 0 : Portc.2 = 0
Portb.3 = 1

Elseif Pind.0 = 0 And Pind.1 = 0 Then

Portb.1 = 0 : Portb.2 = 0
Portc.0 = 0 : Portc.1 = 0 : Portc.2 = 0
Portb.3 = 0


End If
Loop
درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 2868 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391 ساعت: 3:49

در ادامه مراحل ساخت رباتی با زنجیر شنی که نوعی امدادگر محسوب می شود به صورت عکس آورده شده است.

 

 

وزن ربات 22 کیلوگرم، دو باطری سیاه 7 امپر ساعتی رنگ ربات در شکل مشخص است

شاسی

اتصال به موتور دی سی

بالبرینگ و محل اتصال موتور

زنجیر دست ساز که از اتصال قطعات الومنیومی با پیچ به زنجیر معمولی درست شده است

قسمتی از مدار

قطعات متصل به دو زنجیر

زنجیر ساخته شده

Bosch wiper motor. 12v. +- 3.5A. Breakout is 25nm.

موتور ربات

چرخهای ربات

بدنه ربات از الومنیوم 1.2 میلی متری که از سه قسمت درست شده و توسط پیچM4  به هم وصل شدند

اتصال زنجیر به دور چرخ به عرض 10 سانت

خط کش سی سانتی

ربات از بغل

جاگذاری موتورها

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 1569 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391 ساعت: 3:30

 برای دانلود تمامی نمونه سوالات به سایت زیر بروید

 

                                                                             


http://www.shiachildren.com/



 

 

                                                                                              

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 817 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1391 ساعت: 1:22

طرز ساخت خودرو برقی

با سلام به شما همکار عزیز

در این قسمت الگو و روش ساخت خودرو برقی و همچنین نحوه ارزیابی این کار بعنوان یک پروژه نوشته شده است. امیدوارم برای شما مفید باشد.


خودروی برقی( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 6123 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:11

باسلام به شما همکار عزیز : در این قسمت نمونه سوال علوم و املا قرار داده شده است. البته می‌توان گفت که این نمونه سوالات تقریبا مانند نمونه نوبت اول می‌باشد امید است که برای شما مفید قرار گیرد.


نمونه سوالات علوم پایه ششم ( دریافت فایل)


نمونه سوال املا پایه ششم دریافت فایل


نمونه سوالا املا به صورت جای خالی دریافت فایل

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 1767 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:11

 

با سلام به شما همکار و مخاطب عزیز :در این قسمت سعی شده به سوالات شما عزیزان جواب داده شود البته بیشتر سوالات سطحی است .امید است برای سال آینده تغییراتی انجام شود انشا ا...

  1. روش تدریس ریاضی پایه ششم به چه صورت است؟
    در آموزش هر درس این فرایند پیشنهاد می شود:
    1. با فعالیتهای دست ورزی که دانش آموز در منزل انجام می دهد.مفهوم برای دانش آموز معنی دار می شود.این فعالیت را معلم می تواند خودش با تجربه آموزشی که دارد و یا فعالیتهایی که در اختیار قرار می گیرد انجام دهد.
    2. فعالیت مربوط به کتاب را دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی (بسته به جمعیت کلاس)انجام می دهند و معلم جمع بندی می کند.
    3. با انجام کار در کلاس هم معلم دانش آموز را از نظر درک ارزیابی کرده و و هم دانش آموزخود را ارزیابی می کند.
    4. با انجام تمرین در منزل تثبیت یادگیری در دانش آموز به وجود می آید.با دادن فعالیتهای دست ورزی دیگر از دانش آموز بخواهید آن مفهوم را بسازد.
      در راهبردهای حل مسئله با توضیح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درک کرده و در مسائل از آن استفاده می کند.

  2. ارزشیابی کتاب پایه ششم به چه صورت است؟
    ارزشیابی کتاب پایه ششم به صورت کمی است.

  3. آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود؟ یا اینکه می توان فصل اول را با توجه به مشکل بودن آن را بعد از چند فصل دیگر تدریس کرد؟
    فصل اول کتاب فصل مشکلی نیست چون دانش آموز تمامی این مفاهیم را یاد گرفته است در اینجا نوع نگاه به مفهوم تغییر کرده یعنی دانش آموز همان دانسته های خود را از منظر دیگر می بیند.چون فصل ها در امتداد یکدیگر هستند بنابر این نمی توان ترتیب آموزشی را تغییر داد.

  4. چرا در تصویر عنوانی و نیز فعالیت ها از کشور مصر نام برده شده است؟
    تصویر تاریخی برای دانش آموزان جذاب است و قدیمی ترین مقالات در مورد کسر و عدد مخلوط در منابع مربوط به مصر باستان یافت شد.دانشمندان ایرانی مانند خوارزمی این مفاهیم را به کار بردند و در حل مسائل از آن استفاده کردند.

  5. با توجه به اینکه در پایه پنجم واحد کسر ها برای دانش آموزان معرفی شده بود.چرا در کتاب ششم بعضی جاها واحد داده نشده است؟
    چون دانش آموزان در سال های گذشته با کسر و مفاهیم آن آشنا شده اند و باید بتوانند با توجه به مخرج کسر واحد را تشخیص دهند.

  6. آیا می توانید راجع به واحد بیشتر توضیح دهید.
    واحد نوعی قرار داد است که ما بسته به نوع پدیده انجام می دهیم به عنوان نمونه اگر یازده مثلث به هم پیوسته داشته باشیم و بخواهیم را روی آن نشان دهیم می توانیم چهار مثلث را به شیوه های متفاوت یک واحد در نظر بگیریم پس دو دسته چهارتایی از مثلثها و یک سه تایی از مثلث ها می شود.یا در صفحه اول فصل دوم تنوع واحدها را می بینید که بسته به نوع اتخاب واحد عدد مربوطه را می نویسیم.

  7. با توجه به اینکه دانش آموزان در پایه پنجم عملیات های کسر و عدد مخلوط را خوانده اند چرا کتاب تاکید روی گسترده نویسی و نمایش روی محور اعداد و همچنین نمایش تصویری کسر و عدد مخلوط دارد؟
    گسترده نویسی عددی قدرت استدلال عددی را در دانش آموز رشد می دهد و حتی ابزار مناسبی در محاسبات ذهنی می باشد.نمایش عدد روی محور اعداد به درک دانش آموز به عدد به عنوان طول کمک می کند.نمایش تصویری درک تصویری دانش آموز را نسبت به مفاهیم تغییر می دهد.

  8. چرا در کتاب ابتدا، سوال ها و فعالیت های دشوار مطرح شده وسپس فعالیت ها با چالش کمتر بیان شده است؟
    رویکرد آموزشی حل مسئله و فعالیت محور است.در بعضی از فعالیتها چون آموزش در راستای دانسته های قبلی معلم است تصور همکاران این است که چالش کمتری مواجه است اما چون نگاه جدید به بعضی از فعالیت ها وجود دارد همکاران تصورشان بر این است که چالش زاست...!

  9. تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم؟
    ابتدا با فعالیت دست ورزی دانش آموز فرایند عملیات داده شده را در منزل انجام می دهد.در کلاس مفهوم تقسیم را به صورت کلامی بیان می نماییم تا دانش آموز درک نماید که دنبال چه چیزی است سپس کلام آنها را به صورت تصویری نمایش می دهیم سپس از دانش آموز می خواهیم فعالیت تقسیم را به صورت دست ورزی و به صورت تصویری در منزل انجام دهند.

  10. اگرنقاط وسط دو تا از اضلاع یک مثلث را به هم وصل کنیم چه رابطه ای بین این پاره خط وضلع سوم مثلث وجود دارد؟
    این پاره خط موازی ضلع سوم مثلث است و همچنین نصف آن نیز می باشد. (متناسب هستند)

  11. آیا کسر همان نسبت است؟
    خیر، کسر نمادی است برای نشان دادن نسبت ها، نسبت ها را می توان جابه جا کرد مثلا 1به3یا3به1ولی کسر را نمی توان جابه جا کرد.فقط وقتی می توان کسر را نسبت دانست که جنس دو کمیت یکی باشد.مانند:45دقیقه چه کسری از یک ساعت است یا نسبت 45دقیقه به یک ساعت مثل 3به4است.نسبت ماشین به چرخ که 1به4است را نمی توان کسر در نظر گرفت.

  12. چگونه دوران 90درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم؟
    ابتدا دانش آموز باید بتواند زاویه 90درجه را در جهت های مختلف ببیند سپس از دانش آموز بخواهیم یک خط را به اندازه 90در جه در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخاند آنگاه خطوط مختلف را و خطوط شکسته به هم متصل را به اندازه 90در جه بچرخاند، سپس از انتهای پرچم به نقطه وصل می کنیم با توجه به شعاع فرضی بین انتهای پرچم و نقطه در جهت عقربه های ساعت به اندازه 90درجه کمان می زنیم (فرضی)تا نقطه‌ی ابتدای پرچم به دست آید برای نقطه ی انتهای پرچم و نیز نوک پارچه پرچم چنین عمل می کنیم

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 631 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:10

سلام به شما بزرگواران عرصه تعلیم و تربیت .به شماعزیزان خسته نباشید می گویم:در این قسمت اعتراض شما همکاران گرامی انتقال داده شده و به آن پاسخ گفته شده است .امید است نتیجه داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از اعتراض معلمان پایه ششم ابتدایی نسبت به حجم کتاب ریاضی این پایه خبر داد و گفت: پس از بررسی بیشتر از سوی کارشناسان بازنگری در حجم کتاب ریاضی ششم ابتدایی برای سال آینده صورت می گیرد. محی‌الدین بهرام محمدیان با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با بیان این مطلب درباره اعتراض معلماننسبت به محتوای کتاب ریاضی گفت:ریاضی پایه ششم با روشهای جدید آموزشی تدوین شده است ومعلمان این پایه باید همزمان با گذراندن دوره های تخصصی،سی دی های آموزشی را نیز برای فراگیری نحوه تدریس تماشا کنند.

وی ادامه داد:البته اعتراضاتی از سوی معلمان روی حجم کتاب ریاضی ششم شده است که در صورت سراسری شدن این اعتراضات تغییراتی در حجم کتابها خواهیم داد.محمدیان همچنین درباره اعتراض معلمان به محتوای کتاب کار و فناوری، گفت:کار و فناوری درس جدیدی است و معلمان با دانش جدیدی مواجه شده و باید آموزشهای لازم را برای داشتن مهارت کافی در تدریس بکار گیرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با اشاره به اعتباربخشی و نظرسنجی کتابهای جدیدالتألیف افزود:هر ساله با تغییر محتوای کتابها نظرسنجی از معلمان و کارشناسان و دانش آموزان صورت می گیرد.امسال هم پژوهشگاه سازمان به فراخور تغییر محتوای کتابهای دوم و کتابهای جدیدالتألیف ششم ابتدایی اعتبارسنجی و نظرسنجی لازم را از معلمان، خانواده ها، دانش آموزان و صاحبنظران تا پایان اسفند ماه امسال انجام می دهد و در صورت ضرورت تغییرات لازم و محتوای کتابها برای سال آینده انجام می شود.

 


 

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 573 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:09

با سلام به شما همکار و مخاطب عزیز در این قسمت سعی شده یک نمونه سوال دیگر از فصل دوم ریاضی تهیه شود امیدوارم برای شما همکار گرامی مفید باشد. همکار عزیز درباره مطالب این وبلاگ نظر یادت نرود .

نمونه سوال ریاضی ششم فصل دوم ( دریافت فایل)

با سلام و قبولی عزاداری شما بزرگواران در این قسمت نکاتی در رابطه با چهار فصل اول علوم برای شما عزیزان طراحی شده است البته باید از زحمات همکاران عزیز و بزرگوار دبستان شاهد بندر انزلی تشکر کنم که این مطالب را تهیه کرده اند. به قول معرف باری روی زمین قرار دارد و باید همه با هم کمک و یاری کنیم تا بتوانیم این بار را درست به مقصد برسانیم انشا ا...

نکات درس 1 و 2 علوم ششم( دریافت فایل)

نکات درس 3 و 4 علوم ششم( دریافت فایل)

با سلام به شما همکاران گرامی در این قسمت یک نمونه سوال نگارش ( انشا) طراحی شده است امیدوارم برای شما مخاطب عزیز مفید واقع شود.

نمونه سوال نگارش(انشا) دریافت فایل

با سلام و عرض تسلیت فرا رسیدن ماه محرم

همکار و مخاطب عزیز در این قسمت یک نمونه از سوالات فصل دوم ریاضی طراحی شده است امیدوارم برای شما موثر واقع شود.

راستی همکار گرامی با نظرات خود کمک بزرگی برای مفید بودن مطالب این وبلاگ خواهید کرد. از شما سپاسگزارم.

سوالات فصل دوم ریاضی دریافت فایل

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 882 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:07

با سلام و خسته نباشیدخدمت شما همکاران گرامی در این قسمت پاورپونت علوم ششم توسط یکی از همکاران گرامی تهیه شده است.امیدوارم برای شما مفید باشد.

پاورپونت علوم ششم فصل 4( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 1501 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:04

باسلام به شما همکاران پایه اول سعی کردم تا در این وبلاگ برای پایه اول نیز مطالبی را ارائه دهم امیدوارم بتوان در این هدف موفق شوم البته با یاری و دعای شما بزرگواران.

پاورپوینت آموزش درس توت( دریافت فایل)

پاورپوینت تدریس ریاضی قسمت جمع(دریافت فایل)

پاورپوینت قاعده آموزی برای رفع اشکالات املایی( دریافت فایل)

پاورپوینت زبان آموزی «خوا»( دریافت فایل)

پاورپوینت زبان آموزی تدریس درس موج( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 1133 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:04

با سلام و خسته نباشید به شما مخاطبین عزیز و همکاران گرامی با توجه به در خواست بعضی از معلمین پایه دوم در این قسمت راهنمای ریاضی چهار فصل اول تهیه شده است انشا الله برای شما عزیزان مفید واقع شود.

فصل اول و دوم ریاضی پایه دوم( دریافت فایل)

فصل سوم و چهارم ریاضی پایه دوم( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 493 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:03

باسلام خدمت شما همکاران و مخاطبین عزیز در این قسمت یک نمونه سوال فارسی ششم توسط یکی از همکاران ( خانم حیدری چالی) از دبستان رسالت منطقه 8 تهران طراحی شده است امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

نمونه سوال فارسی ششم ( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 729 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:03

با سلام به شما همکار عزیز در این قسمت سخنان آقای عرفی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش را قرار دادم تا شما همکار از مطالب ارائه شده آگاه شوید.

خبرگزاری پانا : رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از اعلام نحوه ارزشیابی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91خبر داد.

(شنبه11 آذر ساعت 13:47 )

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا ، عبدالامیر عرفی اظهار کرد:براساس مصوبه کمیسیون آئین نامه ها ومقررات شورای عالی آموزش وپرورش،آن دسته ازدانش آموزان پایه ششم ابتدایی،که شیوه ارزشیابی آنان درپایه پنجم به صورت توصیفی بوده است ،صرفاً درسال تحصیلی جاری نیزمطابق آئین نامه مذکور درامتحانات هماهنگ نوبت های خرداد و شهریورماه به صورت توصیفی ارزشیابی خواهند شد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مواد درسی و نوع ارزشیابی دروس پایه ششم ابتدایی تصریح کرد:در این پایه ، درس قرآن دارای 20نمره ارزشیابی مستمر و 20نمره آزمون پایانی شفاهی ، تعلیمات دینی و اخلاق دارای 20نمره ارزشیابی مستمر و کلاسی و 20نمره آزمون پایانی کتبی ، زبان و ادبیات فارسی دارای 20نمره ارزشیابی مستمر و کلاسی و 20نمره آزمون پایانی شفاهی -کتبی ، مطالعات اجتماعی و آداب زندگی دارای 20نمره ارزشیابی مستمر و 20نمره آزمون پایانی کتبی ، ریاضیات دارای 20نمره ارزشیابی مستمر و کلاسی و 20نمره آزمون پایانی کتبی و علوم تجربی نیز دارای20 نمره ارزشیابی مستمر و کلاسی و 20نمره آزمون پایانی کتبی خواهد بود.

وی تاکید کرد:دروس هنر ، سلامت و تربیت بدنی و تفکر و پژوهش بصورت مستمر و کلاسی ارزشیابی خواهند شد و شیوه ارزشیابی درس کار و فناوری متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه صرفاً در سال جاری برخی از دانش آموزان براساس این دستورالعمل ارزشیابی توصیفی می شوند، بیان کرد :برگزاری امتحانات متفرقه در دوره ابتدایی به استثنای پایه ششم در داخل کشور مجاز نمی باشد و حداقل سن برای ثبت نام در این امتحانات برای داوطلبان ، 11سال تمام است.

عرفی در پایان خاطر نشان کرد:برای اولین بار این مرکز با همکاری و مشارکت معلمان مجرب و متخصص قصد دارد، بانک نمونه سوالات مطلوب و استاندارد این پایه را تهیه و به منظور بهره برداری معلمان به سراسر کشور ارسال نماید.


ردیف

نام درس

نحوه ارزشیابی

نوع آزمون

ارزشیابی مستمر

ارزشیابی پایانی

1

قرآن

20

20

شفاهی

2

تعلیمات دینی و اخلاق

20

20

کتبی

3

زبان و ادبیات فارسی

20

20

شفاهی کتبی

4

مطالعات اجتماعی و آداب زندگی

20

20

کتبی

5

ریاضیات

20

20

کتبی

6

علوم تجربی

20

20

کتبی

7

هنر

20

------------

-----------

8

سلامت و تربیت بدنی

20

------------

--------------

9

کار و فناوری

20

------------

---------------

10

تفکر و پژوهش

20

------------

----------------



درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 688 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:02

با سلام به شما مخاطب و همکار گرامی در این قسمت نمونه سوالاتی از دروس مختلف مربوط به میان نوبت ارائه شده است امیدوارم برای شما مفید باشد.البته همکار عزیز برای نوبت اول چون امتحانات در مدرسه اجرا می شود اگر از بودجه بندی کمی جلو و یا عقب باشید مشکلی نیست.

نمونه سوال نگارش(انشا) میان نوبت اول پایه ششم ( دریافت فایل )

نمونه سوال مطالعات اجتماعی میان نوبت اول پایه ششم ( دریافت فایل )

نمونه سوال علوم میان نوبت اول پایه ششم ( دریافت فایل )

نمونه سوال املا میان نوبت اول ( دریافت فایل)

نمونه سوال هدیه ها میان نوبت اول ( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 2580 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 21:01

با سلام و قبولی عزاداری شما بزرگواران در این قسمت نکاتی در رابطه با چهار فصل اول علوم برای شما عزیزان طراحی شده است البته باید از زحمات همکاران عزیز و بزرگوار دبستان شاهد بندر انزلی تشکر کنم که این مطالب را تهیه کرده اند. به قول معرف باری روی زمین قرار دارد و باید همه با هم کمک و یاری کنیم تا بتوانیم این بار را درست به مقصد برسانیم انشا ا...

نکات درس 1 و 2 علوم ششم( دریافت فایل)

نکات درس 3 و 4 علوم ششم( دریافت فایل)

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 1634 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 20:59

ای عزیزان به شما هدیه زیـــــــــزدان آمد

عید فرخنـــــــده ی نورانی قربـــــــــان آمد

حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول

رحمت واسعــــه ی حضــرت ســـبحان آمد
عید قربان بر تمامی شیعیان مبارک باد.


درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 630 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 20:58

( من کنت مولا فهذا علی مولا )

حلول عید ولایت و امامت را که به شکرانه ی تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان

با عرشیان و فرشیان است ، محضر شما و همه ی شیعیان

تبریک و تهنیت عرض می نمایم

گفت پیـغمبر به یــارای سخــن / پیک رب العالمین آمد به من

گفت حیدر را خدا این تحـفه داد / بر همه خلق جهان فضلش نهاد

گشت داخــل از یقین زوج بتول / در ولایــت با خداونــد و رسول

عید غدیر خم بر شما مبارک

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 550 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 20:57

 

اطلاعات عمومی برای معلم اسید ها و بازها PH

در جهان میلیون‌ها ماده‌ی شیمیایی وجود دارد. بعضی از آنها دارای خاصیت اسیدی و بعضی دیگر دارای خاصیت بازی هستند. اسیدها موادی هستند که در ترکیب با آب یون هیدروژن (+H) آزاد می کنند. بازها موادی هستند که در ترکیب با آب یون هیدروکسید (-OH) آزاد می کنند (آزاد شدن یون دراین گونه واکنش ها تفکیک نامیده می‌شود). یون هیدروکسید آزاد با یون هیدروژن مولکول آب تولید می کند: H+ + OH- = H2O .

در این حالت بازها تراکم یون هیدروژن را در محلول کاهش می دهند. محلولی که غنی از یون‌های هیدروژن است را اسیدی و محلولی که مقدار کمی یون هیدروژن دارد را بازی می نامند. بعضی از اسیدها بصورت جزئی تفکیک می‌شوند و به آنها اسید ضعیف می گویند؛ بعضی دیگر تفکیک کامل دارند و اسید قوی نامیده می‌شوند. بازها هم به همین ترتیب می‌توانند ضعیف یا قوی باشند.
اسیدها و بازهای رقیق که کمتر اشباع هستند فعالیت کمتری در واکنش ها دارند. میزان اسیدی و بازی بودن مواد بوسیله‌ی واحدهای PH اندازه گیری می‌شود. شاخص مورد استفاده محدوده‌ای بین 0 تا 14 دارد. موادی که PH پائین‌تر از 7 دارند اسید‌، آنهایی که PH مساوی 7 دارند خنثی و آنهایی که PH بالاتر از 7 دارند را باز می‌نامند. موادی که PH خیلی پایین دارند اسید قوی و آنهایی که PH خیلی بالا دارند باز قوی هستند. اسیدها و بازهای غلیظ بسیار خورنده و خطرناک هستند.
PH سنجشی برای میزان تراکم یا غلظت یون هیدروژن در محلول است. از آنجا که تعداد رقم‌های این کمیت بسیار زیاد خواهد شد، آن را با لگاریتم در مبنای ده نشان می‌دهند و چون این تراکم همواره از 1 کوچک‌تر است لگاریتم همیشه علامت منفی می‌گیرد و برای جلوگیری از نوشتن علامت منفی، قرار داد شده که همواره آن را با علامت مثبت بنویسند (یک علامت منفی به آن اضافه شده). بنابراین PH ،لگاریتم غلظت یون هیدروژن است و آن را این‌گونه نشان می دهند: [+PH=-log[H
بنابراین هرگاه PH عدد کمتری داشته باشد، غلظت یون هیدروژن بیشتر است.
آب مقطر PH =7 دارد. پس چطور ممکن است که آب مقطر یون هیدروزن آزاد داشته باشد؟ این پدیده به علت تفکیک جزئی برخی از مولکول‌های آب در اثر آشفتگی گرمایی است (H2O- ↔ H+ + OH). این یون‌ها بلافاصله به هم می‌پیوندند و مولکول‌های دیگر تفکیک می‌شوند. به این ترتیب یک تعادل دائمی در غلظت مولکول‌های تفکیک شده وجود دارد.

اندازه‌گیری PH
موادی وجود دارد که قابلیت تغییر رنگ دربرخورد با محیط‌های اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH indicator» ، یا معرف PH نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و «بروموتیمول بلو» استفاده می‌شود. معمولا برای اندازه‌گیری PH از کاغذهای مخصوص آغشته به معرف استفاده می کنند. این کاغذ‌ها وقتی که در محلول‌های اسیدی یا بازی فرو برده می‌شوند، بلافاصله دچار تغییر رنگ می‌شوند. در این مورد کاغذ لیتموس (یا ترنسل) برای همه شناخته شده است. . امروزه اندازه‌گیری PH بوسیله‌ی ابزارهای الکترونیکی مثل‌ «PH متر» امکان‌پذیر شده است .

کاغذ لیتموس
لیتموس ماده‌ای است که از گلسنگ‌های خاصی بدست می‌آید.لیتموس قابلیت این را دارد که در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ آبی در آید. در بسته‌بندی کاغذ لیتموس یک مقیاس رنگی وجود دارد که رنگ کاغذ در PH مورد نظر را نشان می‌دهد



استفاده از کاغذ لیتموس:
استفاده از کاغذ لیتموس بسیار ساده است. ابتدا گوشه‌ی انتها‌ی کاغذ را در مایعی که می‌خواهید آزمایش کنید فرو ببرید و به سرعت خارج کنید. PH مایع با مقایسه رنگ کاغذ با جدول رنگی یا مقیاس در اختیارتان مشخص می‌شود.

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 875 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 20:55

عاشورا ، تولد دوباره حیات آدمیت و حماسه جاودان عشق و تجلی زیبای توحید است.

در کلاس عاشقی عباس غوغا می کند در دل هر عاشقی عباس مأوا می کند

هر کسی خواهد رود در مکتب عشق حسین ثبت نامش را فقط عباس می کند

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 549 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 20:54

  برای دانلود نمونه سوالات ششم به ادرس زیر بروید.

http://www.daneshza.com/

درسی...
ما را در سایت درسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : امیرحسین مومنی amirhossenmomeni98 بازدید : 667 تاريخ : چهارشنبه 6 دی 1391 ساعت: 20:53